Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kolmas vuosi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kolmas vuosi. Näytä kaikki tekstit

30.4.2012

Työssäoppiminen Seppälässä

Sitten viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä on työssäoppiminen.

Lähdin etsimään omaa paikkaani jo marraskuussa, ja topin alku ajankohta oli vasta maaliskuun lopussa. Mutta halusin saada hyvän paikan, joten aikanen lintu madon nappaan, niin kuin sitä sanotaan.

Paikka löytyi Jyväskeskuksen Seppälästä, onneksi, koska tavoitteenani oli päästä taas Seppälään karttamaan lisää myyntitaitojani. Jäin odottamaan innolla että maaliskuu koittaisi.

Ja vihdoinkinhan se koittikin. Homma alkoi tutustumalla liikkeeseen ja opettelemalla kaikkien eri tuotemerkkien osastot. Se ei onneksi ollut hankalaa, kun osasi jo merkit.
Työtehtävät aluksi oli melko perus settiä, purkua, tuotteiden viemistä paikoilleen, höyryttämistä tarvittaessa. Tätä jatkui se pari viikkoa.
Sitten pääsi tositoimiin kun kerrattiin kassan käyttö ja pääsin myymään, ja tuntuu että siitä päivästä lähtien ei ole tullut päästyä kassasta millään eroon.
Yksi uusi asia oli se että pääsin vastailemaan myös puhelimeen ja soittamaan tarvittaessa. Ja on tullut myös oltua mukana osastojen rakentamisessakin, joka on ollut aivan mukavaa puuhaa.

Arviointikeskustelu käytiin suurinpiirtein puolessa välissä toppijaksoa, ja sieltä tuli oikein mukavasti palautetta, hyvää enimmäkseen. Hyvä arvosana tuli ja saa oikein tyytyväisenä jatkaa toppijakson loppuun asti. (:

Nahkatakki

Omaksi opinnäytteekseni valitsin nahkatakin, koska jo ensimmäisestä vuodesta lähtien halusin valmistaa jotain nahkasta. Vuosien aikana se vähän vaihteli, mutta kun kolmannen vuoden alkuvaiheissa sain asiakkaan, joka halusi nahkatakin, niin se sitten päätyi työkseni.

Olin niin innoissani tästä työstä, joten otin mitat jo kolmannen vuoden alkupuolella. Ja kun tämä oli opinnäyte, niin mitotus suoritettiin koululla, opettajan silmien alla.

Mallin suunnittelu asiakkaan kanssa sujui kuin tanssi, tiesin että hän halusi jotain perus mallia joten sellaisen tein, erikoisena lisänä siihen asiakas halusi laittaa takakappaleelle mokkaa. Ja tältä lopputulos näytti.

(Valitettavasti vielä puuttuu mokan asettelun luonnokset, lisään ne mahdollisimman pian!)

Kaavotuksessa ei ollut mitään ihmeellisempää, piirsin jakun peruskaavan (enemmän väljyyksiä kuin jakussa) ja otin kopiot sekä tein perusmallista sovitusverison.
Muutoksia kaavaan tuli sen verran että väljyyttä piti saada lisää rinta-alueella ja kun mallista haluttiin vähän pussimainen, niin lisäsin väljyyksiä myös sivusaumoihin.
Sovitusversioon piirsin myös alustavat mokkakuosien koon, jota myös hyödynsin lopullisessa mallissa.
Siirsin kaikki merkinnät sovitusversiosta peruskaavoihin ja muokkasin niistä loppullisen mallin kaavat.


 Materiaalien hankinta oli todella mielenkiintoista. Tekonahkan takkiin löysin SPR:n kirpputorilta, Seppälän alueelta. Siellä minua odotti kaksi 38 kokoista takkia, ja hintaa näille kahdelle tuli vain vaivaiset 16€. Mokka taas ajautui käsiini kouluvuosien aikana, kun anoppini lahjoitti sen minulle.
Ja takin eksoottisen vuorin löysin samalla reissulla kun olimme katsomassa juhlapuvun materiaalia ja eksyin satiinien palalaarille ja sieltä se löytyi hetken pengottuani.


Kun materiaalit oli kasassa, alkoi takin kokoaminen. Ja se tuntui sujuvan vähän liiankin helposti. Ongelmia ei tullut pahemmin ollenkaan. Uutta asiaa tuli mukavasti, mm. mokan ompeleminen takakappaleelle, vetoketjun ompelu takkiin, kääntöaukko sivusaumassa.
Mutta kuten sanoinkin, takin kokoaminen sujui liian hyvin alussa, joten loppuunhan sitten kuitenkin tuli vähän vääntämistä takin kanssa, kun vetoketju alkoi sooloilemaan, mutta en antanut periksi ja sain sen hienosti kiinnitettyä, vaikka itse sanonkin.
Mutta nyt takki on valmis ja asiakas on ylpeä luomuksesta.

29.4.2012

Juhlapuku

Juhlapuvun asiakas oli siskoni, jolle piti valmistaa hänen omiin rippijuhliinsa mekko.

Aloitin hommat jo ennen aikojaan, kun otin siskostani mitat, mikä oli todella haastellista, koska ne otettiin kotioloissa ja kissa oli hyvin innoissaan mittanauhastani, joten naarmuilta ei säästytty.

Juhlapuvun suunnittelu taas meni vähän rauhallisemmissa merkeissä. Yritin kovalla painostuksella tuoda ideoitani paperille. Yritin koota erilaisia helmoja ja yläosia. Tällaiset luomukset sain kuitenkin raapusteltua. 

Lopulta yhdistelimme asiakkaan kanssa sellaisen yläosan ja helman jotka miellytti häntä eniten. 



Sitten alkoi itselleen mieleinen osuus. Peruskaavan piirtäminen. Piirsin peruskaavat niin kuin jakussakin, mutta uutta asiaa tuli siinä kohtaa kun väljyyksiä lisättiin vähemmän kuin jakussa, koska mekkohan on kiinteämpi tuote.
Peruskaavasta otin kopion ja leikkasin valkoisesta lakanakankaasta perusmallin. Testasimme sen asiakkaan päälle ja tein malliin tarvittavia muutoksia, mm. vähän lisää väljyyttä ja katsoimme mallin muotoa, piirtämällä lyijykynällä ääriviivoja peruskaavakankaaseen.
Siitä kopioin kaiken peruskaavaan ja aloin tekemään mallin kaavoja.

 
Piirsin miehustan kaavoja ja tajusin piirtäessä että voin käyttää miehustan kaavoja myös vuorin kaavoina, yläosien kaavat olisivat samanlaiset, mutta helmojen osuutta muokkasin vain teippaamalla helmojen osuutta kasaan.

Kun kaikki säädöt oli tehty ja kaavat oli hyvät, aloin kasaamaan mekkoa kasaan. Ja kasaaminen osoittaitui melko helpoksi. Ongelmiltahan ei kuitenkaan vältytty, mutta ne oli niin pieniä juttuja, että niistä puhumaan. Mekko kuitenkin kasaantui nätisti ja lopputulos oli sitä mitä pitikin.

22.4.2012

Pukuhistoria 2/2

Sitten oli pukuhistorian toisen osuuden aika. Se olikin aika piirtopainotteista.

Ensimmäisenä oli tarkoitus suunnitella ja piirtää barokkityylinen puku joka sopii hyvin häihin. Sai itse päättää hääjuhlan henkilön.
Itse halusin tehdä morsiammen hääpuvun. Hain netistä ideoita ja tällainen luomus syntyi.
Tehtävässä piti ajatella !asiakkaan" vartalotyyppiä ja tässä asun valinta epäonnistui siihen nähden.





 Seuraavana piti yhdistää rokokoo ja rippijuhlat. Tätä vartalotyyppiä vähän naureskelinkin, kun asiakas oli todella rintava, niin mietin että voiko muka 14v tyttö olla niin rintava, joten päätin piirtää ripittäytyjän äidin, rintojen suuruuden vuoksi.
Käytin taas tehtävässä idealähteenä nettiä ja tälläisen puvun sain aikaan.
Tämänkin mallin kohdalla olisi pitänyt miettiä vartalotyyppiä, kun rintojen aluella on aika paljon tavaraa ja kun "asiakas" on muutenkin aika rintava.




Seuraavat avainsanat olivat ylioppilasjuhlat ja empire. Tällä kertaa oli sopusuhtaisen näköinen "asiakas" joten pystyi kuvittelemaan itse ylioppilaaksi. Ja hyvin tuli vartalotyyppiä katsottua tässä tehtävässä.
Netti taas apuna sain luotua tämän mallin.














Sitten yhdistyksen alla oli naamiaiset ja biedermeier.
Tässäkin onnistuin hyvin vartalotyypin ja asun yhdistämisessä.
Ja ideasta taas kiittäminen nettiä.







 
Tässä viimeisessä mallissa sai itse päättää "asiakkaan" vartalotyypin ja valita joku 1900-2000 luvun välillä olevan aikakauden ja tehdä sinne syntymäpäiväasu.
Itse valitsin 1920-luvun ja vähän tein modernin version asusta.
Täytyy taas myöntää että asun valinta meni nappiin.

29.1.2012

Kaavoitus ja sarjonta

Jippikaijei! Kaavoitus ja sarjonta jatkuu!

Mutta sitten se ei tuntunutkaan niin kivalta kun sai tietää mihin hommiin sitä jouduttiinkaan...
Nimittäin... Taitajajakkuja!! Opettajille!! Kaikille erinlaiset!! Huhhu... Ei voinu muuta sanoa.

No, mutta silti ihan hyvin mielin sitä lähdettiin mukaan... 
Loppua kohden pinna alkoi kuitenkin kiristyä, mutta siitä lisää lopuksi.


Ja kaikkihan alkoi sitten mittojen otoista. 
Niitä sitten olikin, mutta onneksi oli jo pohjalla paljon mittojen ottoa, niin ongelmia ei pahemmin ollutkaan.


Sitten sattumalta annettiin jokaiselle omat kaavoitushommat.
Joten homma alkoi peruskaavojen piirrolla, 3 eri ihmistä, 3 erinlaista peruskaavaa ja 3 täysin erinlaista kaavaa...



Ensimmäisessä peruskaavassa oli se poikkeus muihin, että malliin tarvittiin yhden kappaleen hiha, kun taas kahdessa muissa kaavoissa oli tarvetta kahden kappaleen hihalle.


Peruskaavojen jälkeen selvisi asiakkaan tahtoma malli...


Ja siitä alkoi iloinen kuosittelu, ja sekö se vasta olikin niin mukavaa, että hermot meinasi mennä oikein kunnolla. Mutta kovan taistelun jälkeen kaavat valmistuivat.


Sitten oli toisen peruskaavan ja kuosittelun aika...


Ja ensimmäisenä peruskaavat... Miehusta ja 2 kpl hiha.


Perus settiä, sitten otettiin peruskaavasta kopioo ja odoteltiin että mallia sai käsiin.
Sitten eräänä kauniina päivänä malli ilmestyi eteeni... (Kuva alla.)
Onneksi malli oli melko perus, mutta uutta oppia sai kaarevasta kauluksesta (jota ei käyty jakkuasioissa erikoisemmin läpi) ja selkäpuolella olevasta erikoisesta leikkauksesta.
Mutta sitten vaan leikkaa & liimaa -periaatteella piti sitten eteenpäin lähteä, ja kuten moneen kertaan tuli manattuakin näitä kaavoja tehdessä "On tää yhden sortin askartelua tää kuositteleminen!". Mutta kaavat sain kun sainkin kasaan, pienien hämmenysten kautta.






Sitten vihdoin koitti viimeisen kaavan vuoro. Ja taas (yllätys, yllätys) lähdettin peruskaavoista.



Tälläkertaa oli mielenkiintoinen malli. Helppous oli siinä että malli oli lyhyt, vaikeus oli kaulus ja se että malli oli toispuoleinen.
Monien ongelmien kautta kuitenkin sain kaavat kuositeltua. (Valitettavasti en muistanut ottaa kauluksesta kuvaa, mutta jos katsoo etukappaletta, niin siinä huomaa hahmotteluni.)


Ja näin oli kaavoituksen osuus purkissa. Tästä puuttuu kaavoituksen näyttö, mutta sen suoritus on juhlapuvun yhteydessä, joten siitä sitten enemmän siinä osuudessa.

18.12.2011

Pukuhistoria 1/2

Jakkuasioiden loppupuolella rupesimme käymään läpi vähän pukuhistorian asioita.
Jaoimme aikakaudet kahteen eri osioihin.

Ensimmäisessä osisossa kävimme tietyn aikakauden pukeutumista läpi ja sen jälkeen teimme tehtävän, jossa piirsimmie kuvan sen ajan pukeutumisesta ja etsimme kuvia nykyajan vaatteista, jossa on sen aikakauden vaikutteita...

Aivan ensimmäinen aihealue oli Egyptin pukeutuminen.
Kuten varmaan kuvasta huomaa, niin tosi huonosti löytyi egyptivaikutteisia nykyaikaisia vaatteita, mitä ainakin itse katselin.
Mutta löytyi sentään edes jotain.
Itse tykkäsin kaikista eniten tuosta paidasta ja käärmekorusta.




Seuraavana vuorossa oli Kreikan/Rooman pukeutuminen.
Tästä sitten löytyi edes vähän enemmän kuvia, mutta ei kuitenkaan niin paljoon kuin olisi voinut löytää.
Ja omat suosikit näistä ovat punaisella matolla olevan julkkiksen (valitettavasti en tunnista!) mekko ja rannerenkaat.






Sitten oli vuorossa Bysantti.
Tästä aikakaudesta löytyi huonoiten, mutta onneksi edes jotain.
Omat suosikki tässä työssä on kengät.






Bysantin jälkeen seurasi sitten Romaaninen kausi/Gotiikka.
Istelleni mieleisin aika, kuten saattaa moni arvata.
Ja tästä aikakaudesta löytyi todella hyvin kuvia, piti jopa joistakin kuvista luopua, kun ei meinannut paperille edes mahtua.





Myös Renesanssi oli toinen mieleisistäni pukeutumistyyleistä.
Ja kuviakin onneksi löytyi pitkän etsinnän jälkeen.

11.12.2011

Jakku

Attoaineiden jälkeen sitten palattiin oman alan pariin ja heti aloitettiin jakkuasioista.

Ja millähän se alku yleensä alkaa kuin harjotuksilla ja teorialla.

Harjoituksina kaikki teki 3 kaulusta ja taskua.

Yhteisiä kauluksia oli huivikaulus (1) ja herrainkaulus (2). Kolmannen sai valita itse, minulla se oli merimieskaulus (3). 
Kaikki kaulukset olivat melko helppoja kun näin myöhemmin ajattelee, mutta huivikaulus oli kaikkein mieluisin tehdä, joten sen halusin myös asiakkaani jakkuun (hän antoi malliini vapaat kädet).









Taskut teimme herrainkauluksen yhteydessä, koska herrainkauluksen harjotus oli melkein kokonainen jakku. Teimme liivintaskun, napinläpitaskun ja kannellisen napinläpitaskun. Eniten pidin liivitaskuista, joten nekin halusin asiakkaan jakkuun ehdottomasti.


Myös herrainkaulusharjotuksessa harjottelimme hihan istustusta sekä vuoren laittoa, ja myöhemmin ajatellen, se oli hyvä että tehtiin jo ennestään (melkein) valmis malli, niin ei mennyt sormi enään suuhun asiakkaan jakun kanssa. 


Teoriassa käytiin läpi tietysti jakun erinlaisia kuosittelumalleja.


Saimme myös tuotesuunnittelutehtävän. Piti valmistaa vähintään 3 erinlaista jakkua, jossa oli kaikki vaadittavat kriteerit. Itselläni tuotteita tuli 4 erinlaista. Tässä vähän kuvaa niistä.

Eniten tykkäsin mallista nro 1. Muut sitten olivatkin enemmänkin jonkin sortin hutaisuja, kun ei oikein jaksanut keskittyä tekemiseen.










Seuraavana oli asiakkaan mallin suunnittelun aika.
Olin jo mielessäni suunnitellut jo millaisen mallin teen asiakkaalleni. Se vain tarvitsi enään piirtää paperille ja tehdä pieniä hienosäätöjä.












Vaikka mallikin oli piirretty valmiiksi, silti ajattelin että voisi kai silti vähän piirtää luonnoksia, että jos sittekin tulisi jtn muuta mielenkiintoista mieleen, että voisi lisätä sen lopulliseen malliin.
 Seuraavana oli peruskaavan piirto. Ennen sitä treenasimme standardi mitoilla ja omilla mitoilla piirtoa, kun se sujui helposti, niin siirryttiin asiakkaan malliin. Senkään kanssa ei ollut mtn ongelmia. Peruskaavasta otettiin sitten kopiot ja laitettiin saumanvarat ja tehtiin testiveriso ja katsottiin että mitä muokkauksia pitää kaavalle tehdä ennen kun aletaan tekemään jakkukankaalle mtn.
(Peruskaavoista ja sovitusversiosta kuvia heti kun muistan kuvata!)
Onneksi muutoksia ei tullut paljon ja pääsin jo pian kuosittelemaan jakun mallia.
Malli oli onneksi melko perus, että paljoon ei tullut kuosittelemistakaan.

Isoin kuosittelu oli kaulus. Mutta sekin melko helppo juttu.
Kaavojakaan onneksi ei paljoon tullut....
(Etukappaleeseen tuli vielä muutoksia, joten kuvassa ei valitettavasti ole oikea kappale!)
Kun olin suorittanu leikkuun, kiinnitin tarvittavat tukikankaat ja rupesin kasaamaan jakkua niin pitkälle kuin pystyin.
Ja kun sain jakun sovitusvalmiuteen, (miehustan tehtyä) testasimme jakun asiakkaan päälle ja katsoimme vähän helman kaartoa ja taskun paikkaa.

Sovituksesta suoriuduttua alkoi vuorin teko. Ja ensin piti vähän muokata jakun kaavoja.

Ja ompelin jakun vuorin kokonaan siihen vaiheeseen, että se olisi valmis jakkuun kiinnitettäväksi.
Jakusta puuttui ennen vuorin kiinnittämistä hihan kiinnitykset ja alakauluksen laitto, ne kun sain ommeltua, yhdistin miehustan ja vuorin.
Sen jälkeen enään puuttui vain hihojen suut, helma ja napit, mutta nekin sain tehtyä ajoissa valmiiksi.

Mutta sitten alkoi se rasittavin osuus, työjärjestykset, poikkileikkauskuvat ym. Ja sehän tiesi sitä että joutui istumaan koneella tunnin jos parikin. Silmät kyllä oli ihan väsyneet kun ne sai tehtyä.

Ja yllättynyt olin siitä kun sain jakun + muut palautettua vain 3 päivää myöhässä sovitusta päivämäärästä, joten parannusta on huomattavissa! (: Ja asiakkaan kanssa olemme kummatkin oikein tyytyväisiä jakkuun.