Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kaavoitus ja sarjonta. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kaavoitus ja sarjonta. Näytä kaikki tekstit

29.1.2012

Kaavoitus ja sarjonta

Jippikaijei! Kaavoitus ja sarjonta jatkuu!

Mutta sitten se ei tuntunutkaan niin kivalta kun sai tietää mihin hommiin sitä jouduttiinkaan...
Nimittäin... Taitajajakkuja!! Opettajille!! Kaikille erinlaiset!! Huhhu... Ei voinu muuta sanoa.

No, mutta silti ihan hyvin mielin sitä lähdettiin mukaan... 
Loppua kohden pinna alkoi kuitenkin kiristyä, mutta siitä lisää lopuksi.


Ja kaikkihan alkoi sitten mittojen otoista. 
Niitä sitten olikin, mutta onneksi oli jo pohjalla paljon mittojen ottoa, niin ongelmia ei pahemmin ollutkaan.


Sitten sattumalta annettiin jokaiselle omat kaavoitushommat.
Joten homma alkoi peruskaavojen piirrolla, 3 eri ihmistä, 3 erinlaista peruskaavaa ja 3 täysin erinlaista kaavaa...



Ensimmäisessä peruskaavassa oli se poikkeus muihin, että malliin tarvittiin yhden kappaleen hiha, kun taas kahdessa muissa kaavoissa oli tarvetta kahden kappaleen hihalle.


Peruskaavojen jälkeen selvisi asiakkaan tahtoma malli...


Ja siitä alkoi iloinen kuosittelu, ja sekö se vasta olikin niin mukavaa, että hermot meinasi mennä oikein kunnolla. Mutta kovan taistelun jälkeen kaavat valmistuivat.


Sitten oli toisen peruskaavan ja kuosittelun aika...


Ja ensimmäisenä peruskaavat... Miehusta ja 2 kpl hiha.


Perus settiä, sitten otettiin peruskaavasta kopioo ja odoteltiin että mallia sai käsiin.
Sitten eräänä kauniina päivänä malli ilmestyi eteeni... (Kuva alla.)
Onneksi malli oli melko perus, mutta uutta oppia sai kaarevasta kauluksesta (jota ei käyty jakkuasioissa erikoisemmin läpi) ja selkäpuolella olevasta erikoisesta leikkauksesta.
Mutta sitten vaan leikkaa & liimaa -periaatteella piti sitten eteenpäin lähteä, ja kuten moneen kertaan tuli manattuakin näitä kaavoja tehdessä "On tää yhden sortin askartelua tää kuositteleminen!". Mutta kaavat sain kun sainkin kasaan, pienien hämmenysten kautta.






Sitten vihdoin koitti viimeisen kaavan vuoro. Ja taas (yllätys, yllätys) lähdettin peruskaavoista.



Tälläkertaa oli mielenkiintoinen malli. Helppous oli siinä että malli oli lyhyt, vaikeus oli kaulus ja se että malli oli toispuoleinen.
Monien ongelmien kautta kuitenkin sain kaavat kuositeltua. (Valitettavasti en muistanut ottaa kauluksesta kuvaa, mutta jos katsoo etukappaletta, niin siinä huomaa hahmotteluni.)


Ja näin oli kaavoituksen osuus purkissa. Tästä puuttuu kaavoituksen näyttö, mutta sen suoritus on juhlapuvun yhteydessä, joten siitä sitten enemmän siinä osuudessa.

20.9.2011

Kaavoitus ja sarjonta

3 jaksossa aloitin kaavoituksen ja sarjonnan parissa.
Jakso oli melko itsenäinen, mutta itselle myös mieleinen.


Ensimmäisenä työnä oli kuositella 3 erinlaista (tiettyä) kaulusmallia. Ensin 1/4-osaan, sitten isoon kokoon.
1. Merimieskaulus
2. Laakakaulus
3.Vesiputous-vedos 

Myös piti kuositella 2 huppumallia ja tehdä ne harjoituskankaasta.







Muita kuositteluja oli vielä 2 korsetin kuosittelu 1/4-osaan. Se tuli tehtyä etätehtävänä. 




  
Näiden jälkeen pääsin tekemään tilauskaavoituksia. Ensimmäisenä oli naapuriluokalleni tehdä bodyn kaavat. Työssä jouduin tekemään vähän extraa, kun piti ottaa bodysta kangasversio että saatiin katsottua että bodysta tulisi sellainen kuin piti. Paljon sai väljyyttä ottaa pois mutta kaavoitus sujui hyvin.
(Kuvassa ensimmäiselle kaavalle päälle piirettynä muunnokset)


Viimeinen kaavoitustyö tuli opettajalle ja hän halusi tunikan/mekon (miten itse ottaa). Sain häneltä luonnostelumallin ja sen pohjalta lähdin kaavoittamaan koko projektia.
Kaavoittaminen oli kyllä yllättävän haastavaa, mutta saipa kokemusta sen suhteen.