Näytetään tekstit, joissa on tunniste Ensimmäinen vuosi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Ensimmäinen vuosi. Näytä kaikki tekstit

11.9.2011

Valinnaisaineet

Ensimmäiselle vuodelle tuli valittua seuraavanlaisia valinnaisia:

- Englanti, kertaus osa 1 (jakso 1)
  Kurssilla kerrattiin yläasteella opeteltuja asioita + vähän jotain uuttakin. Kurssin arvosana annettiin
  pääasiassa kirjallisen kokeen arvosanasta mutta aktiivisuudellakin oli vähän osaa.


- Minä ja muut (jakso 4)
  Psykologian kurssi. Melko yksitoikkoinen kurssi. Opettajan yksinpuhelua ja monisteita. Kurssi oli melko
  tylsä sen takia. Mutta arvosana silti perustui suurimmalta osalta esseeseen.


- Small talk (jakso 5)
  Englannin puhekurssi. Kurssilla tehtiin muiden kurssilaisten kanssa puhetehtäviä englanniksi, oma
  oma tuntiaktiivisuus oli iso plussa, mutta silti kurssi arvosteltiin parikeskustelulla toisen kurssilaisen
  kanssa, opettajan kuunnellessa.


- Langaton viestintä (jakso 6)
  Kurssilla oli osittain etäkurssi, paljon tehtiin tehtäviä optimaan, ja niiden mukaan tulikin arvosana,
  työn jälki oli erityisen tärkeää. Tutustuimme puhelimen netin käyttöön ja langattomiin netteihin ym.
  sellaisiin.

Attoaineet

Viimeisessä jaksossa oli attoaineet ja itse osallistuin kaikkiin kursseihin, vaikka alussa olikin vähän epäselvyyksiä liikunnan kanssa.
Mutta silti viimenen jakso oli mukava kevennys loppuvuodelle.
Sain kursseista hyvät arvosanat ja olen niihin tyytyväinen.
 

1.9.2011

Ompelun näyttö

Näyttö suoritettiin koululla. Luokkamme jaettiin 4 ryhmään jossa oli 3 henkilöä.
Omassa ryhmässäni olivat Tiia H. ja Karoliina.

Näyttönä teimme 45 kassia.15 ensimmäistä olivat harjoitusversioita.
Harjoittelimme sarjaleikkuuta, kaavojen asettelua kankaalle ja työjärjestystä kassien kanssa.

Loput 30 kassia oli sitten itse näyttöä.
Olimme ensimmäinen ryhmä joka sai kassit valmiiksi vaikka pientä takapakkia tulikin, kun pieniä virheitä oli ilmennyt.

Muuten projekti meni erinomaisesti.

 Tein myös tuotteesta värillisen kuvan.

31.8.2011

Paitapusero

Paitapusero oli hihat heilumaan toinen osio.
Asiakkaaksi sain ystäväni ja hän halusi aika yksinkertaisen mallin.
 Mallin suunnittelu oli yksi mukavimmista osuuksista, kun pääsimme asiakkaan kanssa yhteisymmärrykseen niin hyvin.
Enään se piti saada paperille ja kuvasta näkyy lopputulos, värittömänä kyllä.

Paita valmistui pienellä viiveellä, vaikka työprosessi oli melko helppo, eniten ongelmia tuotti se, kun minun piti nauha tehdä samasta paitakankaasta.

Loppujenlopuksi asiakas piti paidasta oikein paljon.

Paita

Seuraava työ oli paita, neuloskankaasta.
Tehtiin sekä itselle että asiakkaalle.

Omaan paitaanihan oli vaikka mitä mallia suunnitteilla, mutta valitsin sitten kuitenkin melko perus paidan, pitkillä ja leveillä hihoilla.

Hihan kaava oli todella hullunkurinen, sitä luokkatovereidenkin kanssa on tullut naurettua.

Kangas oli lycrapainotteinen neuloskangas.


Asiakkaan malli oli melkolailla jo päätettynä. Perus, löysähkö paita.
Kankaana käytettiin puuvillaneulosta, joka oli tosi rullautuvaa sorttia ja rullautuvaisuus tuotti eniten ongelmia kaula-aukon kanssa.

30.8.2011

Työssäoppiminen Seppälässä

Ensimmäisen vuoden työssäoppiminen painottui myynti- ja asiakaspalveluun.
Perheeni asui sillon vielä Salossa, joten päätin hakea sieltä paikka.
Kierrettyäni Salon ostoskeskusta vihdoinkin löysin itselleni paikan, Seppälästä.

Työssäoppiminen oli ennen joulua, joten minusta oli paljon apua.
Omiin töihini kuului mm. uusien tuotteiden henkaroimista ja esillelaittoa sekä asiakaspalvelua osastolla sekä kassalla (jossa viihdyin paremmin kuin hyvin).

Tykästyin kyllä myyntityöhön paljon ja sen ansiosta olen alkanut suuntautua enemmän myyntipuoleen kuin ompelupuoleen, mutta kyllä ompelukin on lähellä sydäntä.


29.8.2011

Opiskelijalähtöinen projekti

Projektin tein yhdessä Karon kanssa.
Teimme ystävälleni koristetyynyliinasarjan johon kuului 4 tyynyliinaa. 2 isoa ja 2 pientä.
Itse tein isommat tyynyliinat ja Karo teki pienemmät.


Oma osuuteni projektista meni hyvin. Sain tyynyliinat hyvin aikataulussa valmiiksi, eniten aikaa menikin sitten paljettien kiinni ompelemisessa.


Asiakaskin oli hyvin tyytyväinen sarjaan.

28.8.2011

Hame

Ensimmäinen vaatekappale joka tehtiin oli hame.
Ja kun kyseessä oli se ensimmäinen tuote, niin se tehtiin ihan ns. harjoitteluna itselleen.

Ja sen suunnitteluunkin käytin sitten kunnolla aikaa kuitenkin.
Ideoita pursusi vaikka kuinka, mutta sitten kuitenkin kaikista vaihtoehdoistani valitsin perus juhlahameen mutta omana yksityiskohtanani lisäsin siihen sifonkilaahuksen.

Muutenhan hame oli melko helppo tekele, mutta sifonkilaahus tuotti ongelmia ommellessa.
Mutta sain sen kasaan ja lopputuloshan näytti sitten tältä...

27.8.2011

Vaatetusala alkaa / Pientuote + muut pienet härpäkkeet...

20.8.2009 klo 12.45...

Seison Jyväskylän ammattiopiston edessä, Viitaniemessä.
Kauheiden kassien kanssa katselen ympärilleni ja panikoin että mihin olisi tarkoitus mennä?
Lopulta löysin pienen avustuksen kautta luokkaani ja silloin pystyi jo sanomaan että:
"Nytten se koulu sitten alkoi!".
 Ja kaikki alkoikin niin äkkiä ja sekin johtui siitä että aloitin 2,5 viikkoa myöhemmin kuin muut.

Ensimmäisenä ns. työnä tuli tehtyä neulatyyny itselle.










Toisena oli tehdä oma vyötärönauha.








Mutta pientuote oli ensimmäinen kunnon tuote minkä tein.
Ja eikai siinä mitään sen ihmeellisempiä tavoitteita kuin että pienen pussukan teki ja kankaatkin onneksi löytyi omasta takaa niin ei tarvinnut senkään suhteen panikoida.