18.12.2011

Pukuhistoria 1/2

Jakkuasioiden loppupuolella rupesimme käymään läpi vähän pukuhistorian asioita.
Jaoimme aikakaudet kahteen eri osioihin.

Ensimmäisessä osisossa kävimme tietyn aikakauden pukeutumista läpi ja sen jälkeen teimme tehtävän, jossa piirsimmie kuvan sen ajan pukeutumisesta ja etsimme kuvia nykyajan vaatteista, jossa on sen aikakauden vaikutteita...

Aivan ensimmäinen aihealue oli Egyptin pukeutuminen.
Kuten varmaan kuvasta huomaa, niin tosi huonosti löytyi egyptivaikutteisia nykyaikaisia vaatteita, mitä ainakin itse katselin.
Mutta löytyi sentään edes jotain.
Itse tykkäsin kaikista eniten tuosta paidasta ja käärmekorusta.




Seuraavana vuorossa oli Kreikan/Rooman pukeutuminen.
Tästä sitten löytyi edes vähän enemmän kuvia, mutta ei kuitenkaan niin paljoon kuin olisi voinut löytää.
Ja omat suosikit näistä ovat punaisella matolla olevan julkkiksen (valitettavasti en tunnista!) mekko ja rannerenkaat.






Sitten oli vuorossa Bysantti.
Tästä aikakaudesta löytyi huonoiten, mutta onneksi edes jotain.
Omat suosikki tässä työssä on kengät.






Bysantin jälkeen seurasi sitten Romaaninen kausi/Gotiikka.
Istelleni mieleisin aika, kuten saattaa moni arvata.
Ja tästä aikakaudesta löytyi todella hyvin kuvia, piti jopa joistakin kuvista luopua, kun ei meinannut paperille edes mahtua.





Myös Renesanssi oli toinen mieleisistäni pukeutumistyyleistä.
Ja kuviakin onneksi löytyi pitkän etsinnän jälkeen.

11.12.2011

Jakku

Attoaineiden jälkeen sitten palattiin oman alan pariin ja heti aloitettiin jakkuasioista.

Ja millähän se alku yleensä alkaa kuin harjotuksilla ja teorialla.

Harjoituksina kaikki teki 3 kaulusta ja taskua.

Yhteisiä kauluksia oli huivikaulus (1) ja herrainkaulus (2). Kolmannen sai valita itse, minulla se oli merimieskaulus (3). 
Kaikki kaulukset olivat melko helppoja kun näin myöhemmin ajattelee, mutta huivikaulus oli kaikkein mieluisin tehdä, joten sen halusin myös asiakkaani jakkuun (hän antoi malliini vapaat kädet).









Taskut teimme herrainkauluksen yhteydessä, koska herrainkauluksen harjotus oli melkein kokonainen jakku. Teimme liivintaskun, napinläpitaskun ja kannellisen napinläpitaskun. Eniten pidin liivitaskuista, joten nekin halusin asiakkaan jakkuun ehdottomasti.


Myös herrainkaulusharjotuksessa harjottelimme hihan istustusta sekä vuoren laittoa, ja myöhemmin ajatellen, se oli hyvä että tehtiin jo ennestään (melkein) valmis malli, niin ei mennyt sormi enään suuhun asiakkaan jakun kanssa. 


Teoriassa käytiin läpi tietysti jakun erinlaisia kuosittelumalleja.


Saimme myös tuotesuunnittelutehtävän. Piti valmistaa vähintään 3 erinlaista jakkua, jossa oli kaikki vaadittavat kriteerit. Itselläni tuotteita tuli 4 erinlaista. Tässä vähän kuvaa niistä.

Eniten tykkäsin mallista nro 1. Muut sitten olivatkin enemmänkin jonkin sortin hutaisuja, kun ei oikein jaksanut keskittyä tekemiseen.










Seuraavana oli asiakkaan mallin suunnittelun aika.
Olin jo mielessäni suunnitellut jo millaisen mallin teen asiakkaalleni. Se vain tarvitsi enään piirtää paperille ja tehdä pieniä hienosäätöjä.












Vaikka mallikin oli piirretty valmiiksi, silti ajattelin että voisi kai silti vähän piirtää luonnoksia, että jos sittekin tulisi jtn muuta mielenkiintoista mieleen, että voisi lisätä sen lopulliseen malliin.
 Seuraavana oli peruskaavan piirto. Ennen sitä treenasimme standardi mitoilla ja omilla mitoilla piirtoa, kun se sujui helposti, niin siirryttiin asiakkaan malliin. Senkään kanssa ei ollut mtn ongelmia. Peruskaavasta otettiin sitten kopiot ja laitettiin saumanvarat ja tehtiin testiveriso ja katsottiin että mitä muokkauksia pitää kaavalle tehdä ennen kun aletaan tekemään jakkukankaalle mtn.
(Peruskaavoista ja sovitusversiosta kuvia heti kun muistan kuvata!)
Onneksi muutoksia ei tullut paljon ja pääsin jo pian kuosittelemaan jakun mallia.
Malli oli onneksi melko perus, että paljoon ei tullut kuosittelemistakaan.

Isoin kuosittelu oli kaulus. Mutta sekin melko helppo juttu.
Kaavojakaan onneksi ei paljoon tullut....
(Etukappaleeseen tuli vielä muutoksia, joten kuvassa ei valitettavasti ole oikea kappale!)
Kun olin suorittanu leikkuun, kiinnitin tarvittavat tukikankaat ja rupesin kasaamaan jakkua niin pitkälle kuin pystyin.
Ja kun sain jakun sovitusvalmiuteen, (miehustan tehtyä) testasimme jakun asiakkaan päälle ja katsoimme vähän helman kaartoa ja taskun paikkaa.

Sovituksesta suoriuduttua alkoi vuorin teko. Ja ensin piti vähän muokata jakun kaavoja.

Ja ompelin jakun vuorin kokonaan siihen vaiheeseen, että se olisi valmis jakkuun kiinnitettäväksi.
Jakusta puuttui ennen vuorin kiinnittämistä hihan kiinnitykset ja alakauluksen laitto, ne kun sain ommeltua, yhdistin miehustan ja vuorin.
Sen jälkeen enään puuttui vain hihojen suut, helma ja napit, mutta nekin sain tehtyä ajoissa valmiiksi.

Mutta sitten alkoi se rasittavin osuus, työjärjestykset, poikkileikkauskuvat ym. Ja sehän tiesi sitä että joutui istumaan koneella tunnin jos parikin. Silmät kyllä oli ihan väsyneet kun ne sai tehtyä.

Ja yllättynyt olin siitä kun sain jakun + muut palautettua vain 3 päivää myöhässä sovitusta päivämäärästä, joten parannusta on huomattavissa! (: Ja asiakkaan kanssa olemme kummatkin oikein tyytyväisiä jakkuun.

2.10.2011

Kolmas vuosi alkaa + attoaineet

Kolmas vuosi alkoi rennoissa tunnelmissa.
Ensimmäisen päivänä kävimme vähän läpi kolmatta vuotta ja omia suunnitelmia.
Onneksi oli melko selvät sävelet niin ei ollut paljoon ihmettelemistä.

Mutta seuraavana päivänä sitten alkoi attoaineet.
Tällä kertaa sain sentään hyväksiluettua Taiteen ja kulttuurin, joten sai edes vähän joustavampaa lukujärjestystä.
Muuten kyllä osallistuin muille kursseille ja niistä selvisin hyvin arvosanoin. (:

Valinnaisaineet

Toisena vuonna valitsin seuraavanlaisia valinnaisaineita:

- Malli- ja muotikuvien piirtäminen (jakso 1)
Kurssi oli paljon omaan alaan painottuva, kurssilla ei pahemmin muuta piirretty kuin ihmistä, eri tyyleillä. Piirsimme myös vaatteita ja koitimme saada piirettyä mahdollisimman luonnollisia piirrustuksia.
Tykkäsin kurssista kovasti, varsinkin kun liittyi omaan alaan.
Kurssi arvosteltiin töiden pohjalta, joista teimme portfolion.


- Kuvataide (jakso 2)
Kuvataiteen kurssi järjestettiin Kyllönmäellä ja se oli melko vapaamuotoinen, koska siellä sai itse valita mitä teki. Itsellä oli silloin syntymäpäiväprojekti meneillään, joten kurssi tuli oikein sopivasti. Tein kummitytölleni mm. kortin, kaulakorun, korurasian ym. ja  yhtenä ylinmääräisenä työnä ehdin myös maalata hienon pullon, joka valitettavasti jäi sinne.


- Anniskelupassi (jakso 3)
Anniskelupassi oli osittain etäkurssi, joten kaikki tehtävämme löytyi tietokoneelta, optimasta.
Keskiviikkoisin tuli tehtyä aina kotona määrätyt tehtävät ja palautettiin optimaan, maanantaina
sitten käytiin vastaukset läpi. Teimme tehtäviä harjoituksina koetta varten, joka järjestettiin jakson lopussa. Kokeesta piti saada 75% vastauksista oikein, jos aikoi päästä läpi.
Itse pääsin ensi yrittämällä.


- Hygieniapassi (jakso 6)
Hygieniapassikin oli osittain etäkurssi, ja lähipäivinä kannatti olla paikalla, koska tehtävät annettiin niinä päivinä paperilla ja ne sitten palautettiin sähköpostilla opettajalle. Kurssin lopussa suoritettiin myös koe, ja siinä sai vain olla 8 virhepistettä, jos aikoi läpi päästä.
Itse pääsin kokeesta ensimmäisellä yrittämällä 6 virhepisteellä, joten hyvin ja läpi meni.


 

Muodistus ja korjausompelu

Ennen kesälomaa oli vielä korjausompelua ja muodistusta.
Itsehän oli tehnyt jo paljon korjausompelua ollessani Marjatalla työssäoppimassa, joten sitä ei paljon minulle tullut.
Mutta kuitenkin jouduin kaventamaan, lyhentämään ja "paikkaamaan" reikiä.

Kavennustyöksi  löysin itseltäni ylisuuren paidan, joten kavensin sen itselleni sopivaksi.

Lyhennystyönä lyhensin erästä hamettani viitisen senttiä.

Ja viimeisenä mutta ei vähäisempänä löysin itseltäni saumoista rikki menneet leggingsit, joten saumuroin ne uudestaan.


Kun olin saanut korjausompelut tehtyä, halusin vaihtaa vuorin kesäjakkuuni.
Ensimmäisenä irroitin vanhan vuorin takista ja irrotin vuorin kappaleet irti toisistaan.
Käytin vuorin kappaleita ns. kaavoina uusille vuorin kappaleille. Ajattelin että laitan takkiin vähän paksumman vuorin kun mitä edellinen oli.
Irrotin vuorista myös kokolapun, jakun valmistajan merkin ja hoito-ohjeet, jotka laitoin talteen, että saan ne uuteen vuoreen kiinnitettyä.
Vuorin kokosin normaalisti, ja kokemusta vuorin laittoon minulla olikin jo, kun asiakkaan jakkuun ja nahkatakkiin olin saanut ne jo laitettua, joten tämän vuorin kasaan ompeleminen ja miehustaan kiinnittäminen oli kuin lasten leikkiä.
Vuorin vaihtoon meni se vuosi, mutta pääasiassa olen tyytyväinen siihen että sain koko homman tehtyä.
Aikaa meni siksi niin kauan, kun oli pääasialliset työt ensimmäisenä mielessä, tein tätä muiden hommien ohessa, kun en ehtinyt sitä kasaamaan enään 2 vuoden lopussa, koska sairastin siinä loppuvaiheilla aikamoisen flunssan ja se esti kouluun tulemisen ja homman etenemisen. Mutta nyt se on valmis.
 

Erityismateriaalien työstäminen

Työssäoppimisen jälkeen palattiin kouluun ja pääsimme heti tekemään harjoituksia erilaisten materiaalien kanssa.
Saimme myös aiheeseen liittyvän projektin. Teimme rooliasut Pehmolelut lingossa -näytelmään.
Saimme valita itsellemme hahmot mitä työstämme. Itse valitsin Possun ja Aasin.


Possulle alunperin suunnittelin tämännäköisen asun, mutta jouduin tekemään pari muutosta ennen kun olin tyytyväinen. Lisäsin asuun läikkiä ja vaihdoin pannan "vauvan" hattuun.
Possun asusutus tuli loppujenlopuksi näyttämään tältä.
Asu oli mielestäni aika hellyyttävä. Iso vauvamainen kaulus ja vauvamainen lakki.
Lakille olisi ollut ulkopuolisiakin innostuneita tilaajia.








Aasille suunnittelemani asu pysyi melkolailla samanlaisena kuin luonnoksessa.
Ainoastaan jätin tekemättä taskun liiviin.
Lopulta asu sitten näytti tältä.
Tykästyin tähän asuun, vaikka vaikeuksia olikin.
Eniten tuotti ongelmaa kypärälakki, kun piti saada ommeltua karva siihen ja korvatkin tuli ommeltua kolmeen kertaan, kun ne eivät meinannut oikein asettua, mutta maltin kanssa sain ne hyvin.


Tykkäsin kovasti roolipuvustuksesta, lähtisin oikein mielelläni uudestaan mukaan.





Puvustuksen jälkeen oli vuorossa erityismateriaalien näyttö.
Olin jo pidemmän aikaa suunnitellut tekeväni pitsityllihameen veljeni rippijuhliin, joten päätin ottaa sen näyttötyökseni.
Luonnokseni näytti tältä. Ja sitä oli kyllä tosi puuduttavaa piirtää ja varsinkin kun kyse oli pitsin piirtämisestä, ei kiitos enää pitsisiä luonnoksia.
Hameen kaavoitus oli melko yksinkertainen, sen ihmeempiä muokkauksia ei peruskaavaan tarvinnut kuin vähän leventää että sai tyllille vähän tilaa.
Ja tietysti tyllille omat paikat merkata vuorikankaalle.
 Lopputulos oli sitten tällainen. Hame oli tosi kiva tehdä, varsinkin tyllin ompelu oli tosi mukavaa.
Eniten haastetta toi pitsikangas ja nauhojen laitto pitsiin, mutta niistäkin onneksi selvisin hyvin.


Muuten olen ihan tyytyväinen hameeseen, mutta yhden muutoksen olisin kyllä tehnyt. Olisin halunnut tehdä pitsistä enemmänkin kellomaisen, nyt se jäi vähän tönköksi, mutta tehty mikä tehty.

21.9.2011

Työssäoppiminen Palakamari Marjatalla

Joululoman jälkeen, 4 jaksossa, oli vuorossa työssäoppiminen.
Ja sen taas vaihteeksi suoritin Keski-Suomen ulkopuolella.
Lähdin reissuun Etelä-Pohjanmaalle, Kurikkaan.
Siellä oli "ydinkeskustassa" pieni ompelimo, nimeltänsä Palakamari Marjatta.
Siellä vietin 6 viikkoa mukavan työohjaajani kanssa.

Paljon tuli tehtyä korjausompelua mutta löytyi minulle sentään jotain asiakastöitäkin tehtäväkseni.
Sain myös vastuutehtäviä liikkeen avaamisen kanssa ja työskentelin monet kerrat yksin ompelimossa.

Ensimmäisenä työnä oli tehdä vähän isohkot tyynyliinat.
Yllättävän helppo aloitus oli kyllä kun tekemiseen mennyt kuin hujaus.







Seuraavakin työ jatkui tyynylinjalla.
Tein 3 kappaletta 40x40 koristetyynyä.
Sain vähän opastusta vetoketjujen ompelun kanssa ensimmäiseen työhön, mutta heti opittuani 2 muuhun tyynyyn osasin ommella vetoketjut heti.
Mielestäni tyynyistä tuli tosi hienot.




Seuraavana olikin luvassa ötökkäsarjatyö asiakkaan kuistille.
Ensin tein ihanasta koppakuoriaiskankaasta 2 pitkää kappaa ja sen jälkeen tuoleille istuintyynyt (nauhalliset).






Välissä taas palasin koristetyynyihin.
Ja taas kerran 3 kappaleen sarja.
Alkoi tässä vaiheessa tuntua että minä olin jonkinlainen koristetyynyasiantuntija, kun tuli niin paljon tehtyä niitä.
Mutta ei valittamista, niitä oli tosi mukava tehdä.










Seuraavaksi pääsin oikeen esiliina-asiantuntijaksi.
Samassa korttelissa oli grilli ja he olivat tehneet tilauksen.
He tarvitsivat esiliinoja. Minähän sitten niitä ryhdyin tekemään
Aloitin perus esiliinoista. Työ oli helppoa. Leikattiin vaan tarvittavat kankaat ja vinokanttia ommeltiin reunoihin + nauhat.
Tein myös ekstra kappaleita, kun yksikin meni eräälle asiakkaalle kaupaksi. Joten normaalikokoisia tein 3 ja vyötärömalleja 2.




Viimeisenä työnä oli tehdä kappasarja + koristetyyny.
Tein tämän sarjan myös näyttönä.
Olin onneksi tehnyt sekä kappoja että tyynyjä ennestään, joten työn teko sujui normaalilla kaavalla.





Viihdyin todella hyvin Marjatalla ollessa ja olisin voinut jäädä vaikka oppisopimuksella sinnekkin, mutta pakkohan se oli palata takaisin opiskelemaan.